GATUFOTOGRAFERING

De bästa tipsen för unika gatufotografier

Gatufotograferingen har utvecklats de senaste decennierna – idag är den mer experimentell och hämtar inspiration från andra genrer, berättar Andres McNeill.
En person går över en lång hängbro mot en rad höga byggnader, tagen bakifrån. Tagen av gatufotografen Andres McNeill.

Gatufotografering har funnits lika länge som det funnits kameror som är lätta att bära med sig. Det är en genre med många olika stilar, men en allmän definition av den är spontana bilder i offentlig miljö. De flesta ser New York-stilen under 1960–1980-talen som sinnebilden av gatufotografering – bilder tagna i högt tempo, ibland direkt på människors ansikten. Men precis som alla typer av fotografering har genren utvecklats.

I en tid då alla har en smartphone i fickan skiljer sig seriösa gatufotografer från mängden genom kvaliteten på sina kamerabilder och sin kreativitet. De följer kanske den ovannämnda stilen, men de tolkar gatufotografering på sitt sätt.

Ett exempel på det är Andres McNeill. Han är verksam i Glasgow i Storbritannien och har en stor följarskara på sociala medier tack vare sina dramatiska, arkitekturbetonade bilder av den skotska staden. För Andres kommer byggnaderna först, och sedan människorna.

Här delar han med sig av sina tips om gatufotografering.

1. Betrakta världen runt omkring dig

Två personer som håller paraplyer går framför en stor, imponerande byggnad. Tagen av gatufotografen Andres McNeill.

Andres inspireras av arkitektur, men han gillar även att ha med människor i sin stadsfotografering för att lägga till rörelse och personlighet, och för att väcka liv i en bild. Tagen med en Canon EOS R6 med Canon-monteringsadaptern EF-EOS R och Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objektivet inställt på 200 mm, 1/800 sek, f/4 och ISO 400. © Andres McNeill

En äldre man som går med en käpp längs trottoaren ser mycket liten ut bredvid de röda tegelväggarna på en skyskrapa. Tagen av gatufotografen Andres McNeill.

Vägmarkeringarna och metalldetaljerna på byggnadens utsida hjälper till att rikta betraktarens ögon mot den äldre mannen som går med käpp längs de imponerande röda tegelväggarna. Tagen med en Canon EOS R8 med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv inställt på 1/800 sek, f/2,8 och ISO 100. © Andres McNeill

När Andres ska ut och fotografera låter han medvetet bli att fundera över var han ska ta vägen, istället reagerar han på det han ser. Men med det sagt har han en tanke om vad han är ute efter. ”Jag skiljer mig lite från många andra gatufotografer eftersom jag tar med arkitekturen i beräkningen”, berättar han. ”Jag är intresserad av att visa skalan. Jag tycker om att ha med en enorm byggnad och sedan människor i förgrunden för att skapa kontrast.”

Andres traskar runt tills han hittar en plats som han känner utgör en effektfull komposition och sedan gör han i ordning kameran och väntar. ”Jag hittar en fin byggnad att ha som bakgrund och sedan kommer personen som passerar framför den nästan i andra hand”, säger han. Ofta är det visuell repetition eller slumpen som gör något till ett perfekt motiv: ”En person med en grön topp som står bredvid en reklamskylt med en bild av en person med en grön topp, till exempel.”

När du fotograferar människor i en scen är det viktigt att ha bestämt en fokuspunkt – det kan vara huvudmotivets ögon, ansiktet på en central person i en folkmassa eller någon som skyndar över gatan.

2. Hitta en stil som inspirerar dig

Två utsmyckade byggnader i skuggan ramar in en tredje byggnad som badar i solljus i den här gatubilden som är tagen underifrån.

En fördel med att använda höga byggnader som en ram i en bild är att du kan fotografera när som helst på dygnet. ”Det spelar ingen roll om du fotograferar mitt på dagen – vilket vanligtvis är en fotografs mardröm i och med att solen är som starkast då – eftersom du fortfarande kan hitta en bra kontrast mellan ljus och skugga”, säger Andres. Tagen med en Canon EOS R8 med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv inställt på 1/250 sek, f/2,8 och ISO 200. © Andres McNeill

En person tittar på och väntar på en plattform när ett tåg susar förbi. Personen är helt i fokus och tågvagnen är suddig.

Anledningen till att Andres gillar att skapa bilder som ser ut som stillbilder från filmer är att de skapar ett ”nostalgiskt utseende, nästan som min barndoms Glasgow”, säger han. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 1/6 sek, f/4,5 och ISO 100. © Andres McNeill

Filmkonst är en viktig beröringspunkt för Andres, som komponerar en bild ”nästan som en etablerande bild i en film”.

Han betonar att det inte finns någon allroundlösning inom dagens gatufotografering. Oftast är det former och mönster på byggnader som fångar Andres blick, och det kan vara allt från viktorianska praktbyggnader från 1800-talet till enstaka brutalistiska byggnader du ibland hittar på Glasgows gator. ”Jag är en trogen anhängare av ledlinjer, där linjerna på en byggnad leder dig till motivet”, säger han. ”Ibland fotograferar jag med en byggnad på vardera sida av bilden och en person eller kanske en taxi i mitten som rör sig mot mig.

Det finns så många sätt att angripa det på”, lägger han till. ”Förr använde man alltid 35 mm, ibland fotade man från höften, på nära håll, men idag använder vi många olika brännvidder.” Om du känner dig introvert kan du använda 85 mm eller 200 mm och fotografera från andra sidan gatan, och då kan du fota ögonblick du kanske missar med 35 mm.”

3. Välkomna kreativa perspektiv

En byggnad och träd speglas i en stor vattenpöl på vägen i en bild tagen under en bro av gatufotografen Andres McNeill.

Andres har gjort en annars alldaglig scen intressant genom att använda marken och undersidan av bron som naturliga ramar och se till att byggnaden och träden reflekteras i den stora pölen på vägen. Tagen med en Canon EOS R8 med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv inställt på 1/1 000 sek, f/3,5 och ISO 100. © Andres McNeill

En kullerstensbelagd och slingrande Glasgow-gata, tagen ovanifrån. Färgglada vimplar hänger mellan byggnaderna på båda sidor. Tagen av gatufotografen Andres McNeill.

Variera din stadsfotografering genom att fotografera gatan uppifrån eller från marken med blicken uppåt. Tagen med en Canon EOS R med Canon-monteringsadaptern EF-EOS R och ett Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv inställt på 16 mm, 1/160 sek, f/5 och ISO 100. © Andres McNeill

För att skapa bilder som sticker ut kan du prova att fotografera från ovanliga vinklar eller okonventionella perspektiv. En av sakerna som Andres älskar med Glasgow är att han kan få med olika perspektiv och lager i bilden eftersom staden är så kuperad. Höjdskillnaderna är dessutom perfekta för att fota solnedgångar.

En annan praktisk teknik är att leta efter reflektioner i fönster eller andra blanka ytor. Utöver fönster kan du experimentera med vattenpölar och floder för att skapa intressantare kompositioner.

Om du fotograferar gatubilder så fundera på vad som gör din stad unik och utnyttja det för att göra bilderna intressanta och personliga.

4. Använd vädret till din fördel

En person är klädd i en elegant svart kostym, håller ett stort svart paraply och går med ryggen mot kameran längs en regnig stadsgata. Tagen av Andres McNeill.

Andres har alltid kunnat lita på Canons vädertätning, men ibland har han med sig ett extra regnskydd för kameran utifall duggregnet förvandlas till ösregn. Tagen med en Canon EOS R med Canon-monteringsadaptern EF-EOS R och ett Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objektiv inställt på 165 mm, 1/160 sek, f/4 och ISO 100. © Andres McNeill

En ljusslinga med glödlampor hänger mellan byggnaderna på en smal kullerstensgata i skymningen och reflekteras i vattenpölarna på vägen. Tagen av Andres McNeill.

Ofta krävs det tålamod att få den rätta bilden. Andres kan vänta i en halvtimme på samma plats utan att få den bild han vill ha, som till exempel att någon går in i bilden. Men när du har identifierat en intressant plats kan du alltid återvända dit en annan dag. Tagen med en Canon EOS R6 med Canon-monteringsadaptern EF-EOS R och ett Canon EF 70-200mm f/4L USM-objektiv inställt på 1/250 sek, f/4,5 och ISO 3200. © Andres McNeill

Glasgow må ha vacker arkitektur, men det är även en av Storbritanniens regnigaste städer. Det är inget problem för Andres. När han kollar väderleksrapporten hoppas han faktiskt på regn. ”Det får vännerna och familjen att hata mig”, säger han och skrattar.

”Jag använder EOS R-systemkameror och eftersom upplösningen är så hög ser jag varje regndroppe”, säger han. Regnet ger helt enkelt bilderna en helt annan känsla än vad du hade fått en sommardag. Det blir en lite dystrare stil.” Dessutom är paraplyer bra rekvisita.

5. Visa hänsyn

I en av Andres McNeills gatubilder cyklar en cyklist längs en kullerstensgata framför en magnifik stenbyggnad.

När Andres började försökte han efterlikna andra, äldre gatufotografer, som skulle komma så nära sina motiv som möjligt. ”Jag gillar inte att inkräkta på människors utrymme”, har han numera kommit fram till. ”Det är inte riktigt min stil.” Tagen med en Canon EOS R8 med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv inställt på 1/500 sek, f/4,5 och ISO 100. © Andres McNeill

Det är alltid klokt att kontrollera lagarna kring gatufotografering där du planerar att fotografera – men i allmänhet tillåter de flesta länder fotografering på offentliga platser om inget annat anges. Det omfattar fotografering av fotgängare på gatan och människor på offentliga platser som parker.

Samtidigt kan det kännas obekvämt att fotografera främlingar. ”Var bara ärlig med vad du gör och visa din passion”, säger Andres, som vanligtvis tar bilden och sedan, om det är möjligt, går fram och pratar med motivet och visar bilden på kameran. Du kan även erbjuda dig att dela bilderna med personen eller lämna ut dina sociala medieuppgifter så att personen kan titta på bilderna online.

De flesta människor förstår, men Andres har inget emot att radera bilderna om de ber honom att göra det.

6. Finslipa utrustningen för gatufotografering

Ett par händer håller i en Canon EOS R8 med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Att fotografera spontana ögonblick och oväntade händelser är något av det roligaste med gatufotografering, och då är det ovärderligt att ha en kamera med snabb serietagning. EOS R8 kan ta bilder i upp till 40 b/s med den elektroniska slutaren och har även ett RAW Burst-läge med 30 b/s och förfotografering, vilket gör att du kan börja ta RAW-filer när du trycker ned slutarknappen halvvägs.

Canons EOS R-systemkameror, från fullformatskamerorna EOS R8 och EOS R6 Mark II till APS-C-kamerorna EOS R10 och EOS R50, är bra val vid gatufotografering.

Andres fotar oftast med kort slutartid i läget för kontinuerliga bildserier. ”Jag vill frysa händelserna och inte gå miste om bilden”, förklarar han.

Traditionellt har gatufotografer använt objektiv på 35 mm eller 50 mm eftersom det ger störst likhet med det mänskliga ögats sätt att se världen och därmed skapar ett naturligt perspektiv. Både Canon RF 50mm F1.8 STM och RF 35mm F1.8 MACRO IS STM ger dig vacker, jämn bokeh och deras stora bländare hjälper dig dessutom att uppnå en filmisk effekt genom att isolera motivet och göra bakgrunden oskarp.

Men om bakgrunden är lika viktig som motivet kan ett vidvinkelobjektiv vara ett bättre alternativ. Superkompakta Canon RF 28mm F2.8 STM har både en mångsidig brännvidd och en stor bländare som gör att du kan experimentera med bakgrundsoskärpa, och det gör den till ett perfekt objektiv för gatufotografering. Mångsidiga Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM har optisk bildstabilisering som minimerar kameraskakningar och ger dig dessutom möjlighet att fota både stadsscener med vidvinkel och intima gatuporträtt. ”Ibland vill jag zooma in och skapa olika perspektiv”, säger Andres.

Genom att fotografera med ett teleobjektiv kan du hålla ett visst avstånd mellan dig själv och motivet, så att du inte behöver inkräkta på människors integritet. Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM är ett otroligt mångsidigt zoomobjektiv med 10x zoom, vilket är perfekt om du vill ha ett objektiv med en brännvidd för varje situation.

Gatufotografering är den mest tillgängliga typen av fotografering. Du behöver ingen komplicerad, dyr utrustning för att komma igång. Du behöver inte resa utomlands, bestiga berg eller sitta flera veckor i ett gömställe i väntan på att en sällsynt varelse ska dyka upp. Du behöver bara ta med dig utrustningsväskan, ge dig ut på gatan där du bor och börja fotografera. Och det är en färdighet som blir bättre med övning. ”Innan du har tränat ögat ser du inte att otroliga ögonblick utspelar sig hela tiden”, säger Andres. ”Det handlar bara om att ha tålamod.”

Fascinerande motiv finns precis där utanför dörren. Så ge dig ut, var redo och tryck på slutaren.


Skrivet av Rachel Segal Hamilton

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

  • GATUFOTOGRAFERING

    Objektivutmaning för gatufotografering

    Därför måste varje gatufotograf ha Canon RF 28mm F2.8 STM i utrustningsväskan.

  • Arkitekturfotografering

    Tips för arkitekturfotografering

    Börja med arkitekturfotografering med tekniker och insikter från ett proffs.

  • GATUFOTOGRAFERING

    Upptäck abstrakt gatufotografering

    Skapa häpnadsväckande konst av triviala saker med de här enkla teknikerna för surrealistiska stadsbilder.

  • GATUFOTOGRAFERING

    Tips för gatuporträtt

    De bästa råden för gatuporträtt som sticker ut, från proffsfotografen Julian Love.