RESEFOTOGRAFERING

Den bästa Canon-utrustningen för resefotografering

Utrusta dig för äventyr: utrustning för resefotografering för nybörjare, innehållsskapare och entusiaster.
En person som tar en bild med en Canon-kamera och ett objektiv på en strand i solnedgången.

Resefotografering innebär inte längre att bara köpa en engångskamera och ta några suddiga bilder på stranden till ett hemmagjort familjealbum.

I och med den explosiva tillväxten av sociala plattformar för bild- och filmdelning och möjligheten att skapa professionella fotoböcker online är endast perfekta bilder tillräckligt bra nu. Smartphones är fantastiska, men för att skapa iögonfallande bilder och utskrifter behöver du en särskild kamera som fungerar bra året runt, oavsett vilka förhållanden du befinner dig i, samtidigt som den är tillräckligt liten för att få plats i handbagaget. Samma sak gäller objektiv, som också kräver mångsidighet för att hålla jämna steg med äventyrliga användare utan att kompromissa med bildkvaliteten.

Det är mycket att ta i beaktande, men vi har satt ihop en guide om den bästa utrustningen för resefotografering. Så du kan känna dig trygg med att du har verktygen du behöver för att lyckas, oavsett om du är nybörjare och ser fram emot att komma igång, en färsk resebloggare som vill blända dina följare eller en innehållsskapare med en växande profil som vill ta ditt innehåll och din utrustning till nästa nivå.

De bästa resekamerorna för hobbyfotografer och familjesemestrar: Canon Zoemini S2 och Canon PowerShot ZOOM

En Canon Zoemini S2 ligger ovanpå ett vikt par avklippta jeans, omgiven av små fotoutskrifter.

Canon Zoemini S2 får enkelt plats i fickan samtidigt som den ger dig allt du behöver för att ta fantastiska familjebilder och selfies var du än är.

En familj på landsbygden pekar mot något ovanför dem. Mannen använder en Canon PowerShot ZOOM.

Canon PowerShot ZOOM rymmer en monokikare och kamera i en och samma enhet och den har en otrolig zoom på 800 mm samt en intuitiv knapplayout, så att du kan fånga händelserna även från långt håll.

Familjesemestrar är mer än bara en flykt från vardagen. De innebär värdefull tid med dem som betyder mest för oss, där några av våra mest värdefulla minnen skapas.

Canon Zoemini S2 har en sensor på 8 MP och är en fantastisk följeslagare på semestern som väcker liv i dina värdefulla stunder medan du upplever dem. Canon Zoemini S2 är en kompakt kamera och skrivare med vilken du kan ta snygga selfies med hjälp av den inbyggda spegeln och ringljuset för att få en fulländad position och exponering. Du kan sedan välja att skriva ut på plats på mindre än en minut eller spara bilder på ett micro SD-kort och skriva ut senare.

Genom att ansluta Canon Zoemini S2 till Canon Mini Print-appen kan du även kontrollera din komposition i Live View, anpassa bilder innan du skriver ut och till och med skriva ut bilder direkt från din smartphone.

Med PowerShot ZOOM kommer du ännu närmare händelserna, vilket gör den perfekt för nästa safarisemester. Med en maximal brännvidd på 800 mm är den här monokulära kameran i fickformat med superzoom det perfekta verktyget när du behöver lite extra räckvidd. En sensor på 12 MP och 4-axlad bildstabilisering gör det här kompakta kraftpaketet till ett utmärkt alternativ för alla typer av resor, som fågelskådning, sportevenemang och vanlig familjesemester.

Den bästa resekameran för nybörjare och innehållsskapare: Canon EOS R10

Personen håller i en Canon EOS R10 och tittar på skärmen som visar en fontän och grönska.

Canon EOS R10 väger endast 429 g och det medföljande objektivet Canon RF-S 18-45mm f4.5-6.3 IS STM väger 130 g och är lika kompakt trots att det rymmer ett zoomintervall för alla ändamål samt bildstabilisering. Kombinationen av dessa två ger både nybörjare och erfarna fotografer en kraftfull men ändå lätt utrustning.

Canon EOS R10 är det perfekta valet för både nya och erfarna resefotografer. EOS R10 är ett prisvärt alternativ i Canons EOS R-system och möjliggör den professionella RF-objektivfattningen, vilket ger nybörjare ett brett utbud av snabbfokuserande objektiv samt gott om utrymme att växa. Imponerande tekniska data gör dock även den här kameran lämplig för entusiaster och etablerade innehållsskapare som behöver funktioner som tar deras innehåll till nya nivåer.

Med APS-C-sensorn på 24,2 MP skapar EOS R10 vackert rena stillbilder och oklanderlig 4K-film för professionella vloggar och berättelser. Med hjälp av ett avancerat autofokuseringssystem, som kan spåra ögon, ansikten, djur och fordon, blir ditt innehåll dessutom alltid skarpt, även i svagt ljus.

EOS R10 har även en vinklingsbar touchskärm för fantastisk komposition oavsett vinkel och en inbyggd blixt för fotografering på natten eller när ljuset är svagt. Den väger dessutom endast 429 g, så att bära den med sig under storstadssemestern eller upp i branta berg är inga problem.

Den bästa fullformatskameran för resefotoentusiaster: Canon EOS RP

En man i en våtdräkt sitter på en stenig strand med en surfbräda över knät.

Med dess fullformatssensor, kompakta konstruktion och tysta bildtagningsfunktion är Canon EOS RP ett intuitivt val för fotografer som vill uppleva en kamera med EOS R-systemet. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv inställt på 1/3 200 sek, f/1,8 och ISO 100. © Jitka Smelhausova

För fotografer med många stämplar i passet som vill ta sitt innehåll till ännu högre nivåer kan en fullformatskamera, som Canon EOS RP, verkligen bidra till att öka kreativiteten.

De stora sensorerna i fullformatskameror är känsligare för ljus än mindre sensorer. Det innebär att de kan fånga ett bredare dynamiskt omfång – vilket är mycket praktiskt vid fotografering i soliga klimat – och de skapar mindre brus vid höga ISO-värden. De möjliggör även extra kontroll över skärpedjupet för finjustering av oskärpa och bokeh, vilket passar vid kulturella gatuporträtt. De kan även fånga ljusen i ett stadslandskap på natten.

Tack vare filminspelning i 4K, tillgång till Canons professionella sortiment av RF-objektiv samt den intelligenta autofokuseringen du förväntar dig av en kamera med EOS R-systemet är EOS RP perfekt för innehållsskapare som vill producera innehåll på professionell nivå. Den väger dessutom endast 485 g och är både vatten- och dammtålig, vilket gör den perfekt för äventyr.

Den bästa kompakta kameran för resande vloggare och bloggare: Canon PowerShot G7 X Mark III

En man sitter på en stenprydd strand framför en liten eld. En Canon PowerShot G7 X Mark III är monterad på ett stativ med en mikrofon på en sten framför honom.

Med en brännvidd som motsvarar 24–100 mm på en fullformatskamera är allt från vlogging utan stativ till porträttfotografering och naturfotografering möjligt med den bärbara Canon PowerShot G7 X Mark III.

En kvinna står på en gata och ler mot kameran. Hon håller upp en Canon PowerShot G7 X Mark III med en mikrofon och ett stativgrepp.

Stativ är otroligt användbara tillbehör när du reser eftersom de ger stabilitet vid både filminspelning och fotografering. Canon-stativgreppet HG-100TBR är ett lätt, kompakt stativ som enkelt får plats i en ryggsäck och det kan även användas som ett bärhandtag vid vlogging.

När reslusten infinner sig hinner du ofta bara greppa en ryggsäck och åka iväg. I det fallet, där utrymmet är viktigast, är PowerShot G7 X Mark III den perfekta resekamraten.

PowerShot G7 X Mark III utgör den perfekta balansen mellan prestanda och format. Den har en stor bildsensor av 1,0-typ som ger imponerande bilder med 20,1 MP och 4K-film inuti en kamera som är mindre än 11 cm bred och som endast väger 300 g – så om du har ont om plats i ryggsäcken kan du enkelt lägga den i fickan. Du kan även växla från stillbilder till film och tillbaka igen, med en enda enkel rörelse.

Med dess 180-graders lutande skärm och livestreamingfunktioner har den här kameran även utformats med vlogging i åtanke, och dess ljusstarka maximala bländare på f/1,8, AF med ansiktsigenkänning och zoomobjektiv med vidvinkel säkerställer att du och omgivningen alltid är korrekt exponerade, i fokus och i bild.

PowerShot G7 X Mark III passar dock inte endast för vloggare. Den är prisvärd och har kraftfulla funktioner som gör den till en av de mest resevänliga kamerorna för nybörjarfotografer.

Är du på väg ut på ett äventyr? Se till att du hämtar Canon Camera Connect-appen, så att du kan ansluta kameran till din smartphone och dela dina resebilder direkt på dina sociala kanaler. Med appen kan du även fjärrstyra kameran för att få bilder utan kameraskakningar och stabil film.

Det bästa vidvinkelobjektivet med fast brännvidd för resefotografering: Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

En skål med tomat- och basilikapasta fotograferad ovanifrån, med en gaffel, basilikablad och en mortel i bild.

Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM har bildstabilisering i 5 steg för skarpa bilder utan stativ och en makrokapacitet på 0,5x. Det är ett självklart val för att fånga aptitretande delikatesser på en restaurang under resan. Dessutom gör objektivets tysta STM-fokuseringsmotor det perfekt för fantastisk vlogging och livestreaming. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv inställt på 1/125 sek, f/2,5 och ISO 800. © Natasha Alipour-Faridani

Det finns en anledning till att Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM är populärt bland både gatufotografer, porträttfotografer och resefotografer. Det är tillräckligt brett för stora stadslandskap, svepande landskapsbilder och avslöjande närbilder, med en diskret profil, ljusstark maximal bländare och en MAKROFÖRSTORING på upp till 1:2. Det fungerar även utmärkt för en rad olika genrer.

Även om RF 35mm F1.8 MACRO IS STM är utformat för fullformatskameror kan det även användas på APS-C-kameror, till exempel Canon EOS R10, där det kan fånga ett synfält motsvarande ett objektiv på 56 mm på en fullformatskamera.

Det bästa objektivet med fast brännvidd för nybörjare, för rese- och gatufotografering: Canon RF 50mm F1.8 STM

En kvinna med rött läppstift vrider på sitt huvud för att titta mot kameran. Skimrande ljus syns i bakgrunden.

Med en asfärisk objektivbeläggning kan du ta bilder med Canon RF 50mm F1.8 STM som är skarpa från hörn till hörn och dess lilla format gör det till ett värdefullt tillskott i utrustningen oavsett om du är en äventyrlig nybörjare eller en erfaren utforskare.

En liten enhet, som Canon RF 50mm F1.8 STM, är det första valet för nybörjare som vill börja vara kreativa med sin resefotografering. Objektivets stora maximala bländare på f/1,8 gör att du kan uppnå ett otroligt kort skärpedjup för vackra porträtt som verkligen framhäver de kulturella identiteterna hos människor du träffar.

Det släpper även in mycket ljus, vilket innebär att du är förberedd för alla ljusförhållanden som dina äventyr medför. Om du monterar det på en APS-C-kamera får du ett synfält som motsvarar 80 mm på en fullformatskamera.

Det bästa universella zoomobjektivet för resefotografering: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

En smal, slingrande gata med bleka stenhus och terrakottakrukor fyllda med pelargoner som hänger från väggarna.

Med Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM kan du fånga de allra minsta detaljerna tack vare ett minsta fokuseringsavstånd på endast 13 cm med hjälp av 0,5x makro med centerfokus. Du behöver inte heller oroa dig för att kameraskakningar ska förstöra dina bilder eftersom objektivet har en optisk bildstabilisator i 5 steg. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 50 mm, 1/320 sek, f/5 och ISO 800.

Ska du resa lätt och har endast plats för ett objektiv i ryggsäcken? Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM för alla ändamål är ett utmärkt val. Dess svepande brännvidd ger en otrolig mångsidighet som passar för allt från vlogging utan stativ till fantastiska porträtt. Dessutom ryms den imponerande räckvidden, tillsammans med bildstabilisering i 5 steg för fotografering utan stativ och fotografering i svagt ljus, i ett format som är mindre än 9 cm långt och som endast väger 395 g. På en APS-C-sensor motsvarar det här objektivets brännvidd 38,4–168 mm på en fullformatskamera.

För äventyrare är de här resevänliga kamerorna, objektiven och tillbehören verkligen de ultimata följeslagarna, som ger enastående bilder och film utan att kompromissa med användarens rörelsefrihet. Om du vill ha mer inspiration till resefotografering kan du ta reda på hur proffset Diana Millos gick tillväga när hon tillbringade 48 timmar i vackra Sevilla med Canon EOS R10.

Skrivet av Peter Wolinski