De bästa tipsen för unika gatufotografier och -filmer

Gatufotograferingen har utvecklats de senaste decennierna – idag är den mer experimentell och hämtar inspiration från andra genrer, berättar Andres McNeill.
Gatufotografen Andres McNeill tar en gatubild av en figur som går över en lång hängbro.

Gatufotografering har funnits lika länge som det funnits kameror som är lätta att bära med sig. Det är en genre med många olika stilar, men en allmän definition av den är spontana bilder i offentlig miljö. De flesta ser New York-stilen under 1960–1980-talen som sinnebilden av gatufotografering – bilder tagna i högt tempo, ibland direkt på människors ansikten. Men precis som alla typer av fotografering har genren utvecklats.

I en tid då alla har en smartphone i fickan skiljer sig seriösa gatufotografer från mängden genom kvaliteten på sina kamerabilder och sin kreativitet. De följer kanske den ovannämnda stilen, men de tolkar gatufotografering på sitt sätt.

Ett exempel på det är Andres McNeill. Han är verksam i Glasgow i Storbritannien och har en stor följarskara på sociala medier tack vare sina dramatiska, arkitekturbetonade bilder av den skotska staden. För Andres kommer byggnaderna först, och sedan människorna.

Här delar han med sig av sina tips om gatufotografering.

Betrakta världen runt omkring dig

Gatufotografen Andres McNeill tar en gatubild av två figurer som håller i paraplyer medan de går framför en stor, imponerande byggnad.

Andres inspireras av arkitektur, men han gillar även att ha med människor i sin stadsfotografering för att lägga till rörelse och personlighet, och för att väcka liv i en bild. Tagen med en Canon EOS R6 med Canon-monteringsadaptern EF-EOS R och Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objektivet inställt på 200 mm, 1/800 sek, f/4 och ISO 400. © Andres McNeill

Gatufotografen Andres McNeill tar en gatubild av en äldre man som promenerar längs trottoaren med en käpp. Han ser liten ut bredvid de röda tegelväggarna på en hög byggnad.

Vägmarkeringarna och metalldetaljerna på byggnadens utsida hjälper till att rikta betraktarens ögon mot den äldre mannen som går med käpp längs de imponerande röda tegelväggarna. Tagen med en Canon EOS R8 med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv inställt på 1/800 sek, f/2,8 och ISO 100. © Andres McNeill

När Andres ska ut och fotografera låter han medvetet bli att fundera över var han ska ta vägen, istället reagerar han på det han ser. Men med det sagt har han en tanke om vad han är ute efter. ”Jag skiljer mig lite från många andra gatufotografer eftersom jag tar med arkitekturen i beräkningen”, berättar han. ”Jag är intresserad av att visa skalan. Jag tycker om att ha med en enorm byggnad och sedan människor i förgrunden för att skapa kontrast.”

Andres traskar runt tills han hittar en plats som han känner utgör en effektfull komposition och sedan gör han i ordning kameran och väntar. ”Jag hittar en fin byggnad att ha som bakgrund och sedan kommer personen som passerar framför den nästan i andra hand”, säger han. Ofta är det visuell repetition eller slumpen som gör något till ett perfekt motiv: ”En person med en grön topp som står bredvid en reklamskylt med en bild av en person med en grön topp, till exempel.”

När du fotograferar människor i en scen är det viktigt att ha bestämt en fokuspunkt – det kan vara huvudmotivets ögon, ansiktet på en central person i en folkmassa eller någon som skyndar över gatan.

Hitta en stil som inspirerar dig

Två utsmyckade byggnader i skuggan ramar in en tredje byggnad som badar i solljus i den här gatubilden som är tagen underifrån.

En fördel med att använda höga byggnader som en ram i en bild är att du kan fotografera när som helst på dygnet. ”Det spelar ingen roll om du fotograferar mitt på dagen – vilket vanligtvis är en fotografs mardröm i och med att solen är som starkast då – eftersom du fortfarande kan hitta en bra kontrast mellan ljus och skugga”, säger Andres. Tagen med en Canon EOS R8 med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv inställt på 1/250 sek, f/2,8 och ISO 200. © Andres McNeill

Gatubild av en person som tittar och väntar på en plattform när ett tåg susar förbi. Personen är helt i fokus och tågvagnen är suddig.

Anledningen till att Andres gillar att skapa bilder som ser ut som stillbilder från filmer är att de skapar ett ”nostalgiskt utseende, nästan som min barndoms Glasgow”, säger han. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 1/6 sek, f/4,5 och ISO 100. © Andres McNeill

Filmkonst är en viktig beröringspunkt för Andres, som komponerar en bild ”nästan som en etablerande bild i en film”.

Han betonar att det inte finns någon allroundlösning inom dagens gatufotografering. Oftast är det former och mönster på byggnader som fångar Andres blick, och det kan vara allt från viktorianska praktbyggnader från 1800-talet till enstaka brutalistiska byggnader du ibland hittar på Glasgows gator. ”Jag är en trogen anhängare av ledlinjer, där linjerna på en byggnad leder dig till motivet”, säger han. ”Ibland fotograferar jag med en byggnad på vardera sida av bilden och en person eller kanske en taxi i mitten som rör sig mot mig.

Det finns så många sätt att angripa det på”, lägger han till. ”Förr använde man alltid 35 mm, ibland fotade man från höften, på nära håll, men idag använder vi många olika brännvidder.” Om du känner dig introvert kan du använda 85 mm eller 200 mm och fotografera från andra sidan gatan, och då kan du fota ögonblick du kanske missar med 35 mm.”

Visa hänsyn

I en av Andres McNeills gatubilder cyklar en cyklist längs en kullerstensgata framför en magnifik stenbyggnad.

När Andres började försökte han efterlikna andra, äldre gatufotografer, som skulle komma så nära sina motiv som möjligt. ”Jag gillar inte att inkräkta på människors utrymme”, har han numera kommit fram till. ”Det är inte riktigt min stil.” Tagen med en Canon EOS R8 med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv inställt på 1/500 sek, f/4,5 och ISO 100. © Andres McNeill

Det är alltid klokt att kontrollera lagarna kring gatufotografering där du planerar att fotografera – men i allmänhet tillåter de flesta länder fotografering på offentliga platser om inget annat anges. Det omfattar fotografering av fotgängare på gatan och människor på offentliga platser som parker.

Samtidigt kan det kännas obekvämt att fotografera främlingar. ”Var bara ärlig med vad du gör och visa din passion”, säger Andres, som vanligtvis tar bilden och sedan, om det är möjligt, går fram och pratar med motivet och visar bilden på kameran. Du kan även erbjuda dig att dela bilderna med personen eller lämna ut dina sociala medieuppgifter så att personen kan titta på bilderna online.

De flesta människor förstår, men Andres har inget emot att radera bilderna om de ber honom att göra det.

Gatufilmer

get-inspired-street-photography-tips-andres-mcneill-video.mp4

Det är inte förvånande att Andres kärlek till biokänslan har lett till att han har skapat spännande filmsekvenser utöver sina gatubilder. Han använder ofta en Canon EOS R5 (nu efterföljd av EOS R5 Mark II) när han vill växla mellan stillbilder och film, men byter till Cine-kameran EOS C70 när han fokuserar enbart på film eftersom den har banbrytande inbyggda ND-filter för att kontrollera exponeringen.

När det gäller gatufilmer rekommenderar Andres att du är mer medveten om hur du komponerar en sekvens. ”Gatufotografering är mer förlåtande. Du behöver fortfarande komponera bilderna omsorgsfullt, men du kan beskära bilden i efterhand. Med film är det svårare att lösa problemet om något inte ser rätt ut eller om något blockerar bilden. Med Canon-kameror med 8K kan du däremot beskära sekvensen för att skapa en bild i 4K eller Full HD.”

Han menar även att du med fördel kan anta ett tankesätt likt det hos en naturfotograf och ha mer tålamod med din gatumiljö: ”När du inte tror att något händer och du är på väg att gå någon annanstans, stanna kvar och spela in i ytterligare 10 sekunder – det händer alltid något!”

Han säger att hans sätt att spela in film är ”mycket likt, men även mycket annorlunda” jämfört med hans sätt att fotografera. ”Jag vet att det är en fullständig paradox! Jag gillar snabba, dokumentärliknande filmer, vilket liknar gatufotografering eftersom du är där och bara observerar ögonblick. Men de tillhör samtidigt olika discipliner. Vid gatufotografering ligger fokus på människorna som kommer in i bilden, men i gatufilmer är människorna snarast sekundära. Det handlar mer om ljuset och byggnaderna och att måla upp en hel miljö.”

Den här liknelsen vid en målning sträcker sig ända till efterbehandlingen: ”Jag gillar verkligen att se hur det slutliga resultatet tar form, att experimentera med färgerna och se vilka galna bilder du kan få. Jag älskar saker som Blade Runner, där de ibland verkligen experimenterar med orealistiska färger.”

Gällande redigering av sekvenser för sociala medier säger Andres: ”Jag letar efter en bra komposition med arkitektur, och jag gillar att rama in den med människor som går in och ut ur bilden eller som promenerar i grupp med fokus på en byggnad. Jag gillar även att panorera människor som går eller cyklar för att skapa lite rörelse.”

Inspelning för sociala medier

Gatubild tagen av Andres McNeill på en smal kullerstensgata i skymning, med glödlampor som reflekteras i pölar.

Ofta krävs det tålamod att få den rätta bilden. Andres kan vänta i en halvtimme på samma plats utan att få den bild han vill ha, som till exempel att någon går in i bilden. Men när du har identifierat en intressant plats kan du alltid återvända dit en annan dag. Tagen med en Canon EOS R6 med Canon-monteringsadaptern EF-EOS R och ett Canon EF 70-200mm f/4L USM-objektiv inställt på 1/250 sek, f/4,5 och ISO 3200. © Andres McNeill

En Canon EOS R50 V-kamera, med ett Canon RF-S 14-30mm F4-6.3 IS STM PZ-objektiv, monterad vertikalt på Canons stativhandtag HG-100TBR.

Canon EOS R50 V för film har ett vertikalt stativfäste, vilket gör det enklare att ta bilder med vertikal orientering för sociala plattformar. Här används den med Canons mångsidiga stativhandtag HG-100TBR.

Att dela gatubilder och -filmer på sociala kanaler är ett bra sätt att nå ut till nya och större målgrupper. Andres säger att sociala medier var avgörande när han började: ”Det var allt eftersom jag inte kan någonting om webbplatser och sökmotoroptimering.”

Han säger att film har blivit prioritet för sociala medier, och nu spelar han in särskilda sekvenser till sina kanaler. ”En purist skulle förmodligen säga att allt måste filmas horisontellt, men det är inte perfekt för sociala medier om det inte är YouTube. Ibland filmar jag avsiktligt vertikalt i gatumiljöer. Det lönar sig faktiskt, eftersom jag får mycket mer respons på TikTok när jag filmar vertikalt.” Canon EOS R50 V är utformad för film och har ett vertikalt stativfäste som bidrar till att få ut mesta möjliga av dessa möjligheter.

En vertikal komposition kompletterar ofta arkitekturbetonade gatubilder, men Andres gillar att fotografera horisontellt. ”På Instagram kan du göra saker som en tredelad stack där du har tre olika horisontella motiv ovanpå varandra i en 4 x 5 ram. Du kan även använda det för att berätta en story visuellt.”

När det gäller att välja vilka bilder du vill publicera på sociala medier, rekommenderar Andres att du utgår från ditt eget tycke och smak: ”Jag har lärt mig att inte filma för andra människor längre och jag försöker att bara filma det som jag tycker är intressant.”

Även om landskapet på sociala medier ständigt förändras, har Andres ett bestående tips för att få fler följare till din gatufotografering och hålla dem engagerade: var interaktiv. ”Jag är inte en innehållsskapare som bara publicerar inlägg och struntar i meddelanden. Jag har en bra målgrupp som interagerar med mig varje dag, och även om jag inte har massor av följare tar jag mig ändå tid att besvara alla kommentarer och prata med alla som vill engagera sig. Om du har en miljon följare kan du naturligtvis inte göra det, men jag anser att det borde finnas kommunikation åt båda håll på sociala medier.”

Finslipa utrustningen för gatufotografering

Ett par händer håller i en Canon EOS R8 med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv som ofta används för gatufotografering.

Att fotografera spontana ögonblick och oväntade händelser är något av det roligaste med gatufotografering, och då är det ovärderligt att ha en kamera med snabb serietagning. EOS R8 kan ta bilder i upp till 40 b/s med den elektroniska slutaren och har även ett RAW Burst-läge med 30 b/s och förfotografering, vilket gör att du kan börja ta RAW-filer när du trycker ned slutarknappen halvvägs.

Med hjälp av ett stativgrepp håller en person en Canon PowerShot V1-kamera i låg vinkel med den vinklingsbara skärmen vänd uppåt, passande för gatufotografering.

Många Canon EOS-kameror har en vinklingsbar skärm, vilket gör det enkelt att komponera en bild ur ovanliga vinklar. Canon PowerShot V1 har också den här funktionen, utöver en mängd olika alternativ för filminspelning.

Canons kameror i EOS R-systemet, från fullformatskamerorna EOS R8 och EOS R6 Mark II till APS-C-kamerorna EOS R10 och EOS R50, är bra val vid gatufotografering tack vare sitt kompakta format och enastående prestanda i svagt ljus,. Om du vill ha något i fickformat är en kompaktkamera som Canon PowerShot V1 ett bra alternativ. Den kombinerar hög bildkvalitet med avancerade foto- och filmfunktioner för innehållsskapare.

Andres fotar oftast med kort slutartid i läget för kontinuerliga bildserier. ”Jag vill frysa händelserna och inte gå miste om bilden”, förklarar han.

Traditionellt har gatufotografer använt objektiv på 35 mm eller 50 mm eftersom det ger störst likhet med det mänskliga ögats sätt att se världen och därmed skapar ett naturligt perspektiv. Både Canon RF 50mm F1.8 STM och RF 35mm F1.8 MACRO IS STM ger dig vacker, jämn bokeh och deras stora bländare hjälper dig dessutom att uppnå en filmisk effekt genom att isolera motivet och göra bakgrunden oskarp.

Men om bakgrunden är lika viktig som motivet kan ett vidvinkelobjektiv vara ett bättre alternativ. Superkompakta Canon RF 28mm F2.8 STM har både en mångsidig brännvidd och en stor bländare som gör att du kan experimentera med bakgrundsoskärpa, och det gör den till ett perfekt objektiv för gatufotografering. Mångsidiga Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM har optisk bildstabilisering som minimerar kameraskakningar och ger dig dessutom möjlighet att fota både stadsmiljöer med vidvinkel och intima gatuporträtt. ”Ibland vill jag zooma in och skapa olika perspektiv”, säger Andres.

Genom att fotografera med ett teleobjektiv kan du hålla ett visst avstånd mellan dig själv och motivet, så att du inte behöver inkräkta på människors integritet. Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM är ett otroligt mångsidigt zoomobjektiv med 10x zoom, vilket är perfekt om du vill ha ett objektiv med en brännvidd för varje situation.

De fem bästa tipsen för kreativ gatufotografering

1. Välkomna kreativa perspektiv

En byggnad och träd speglas i en stor vattenpöl på vägen i en bild tagen under en bro av gatufotografen Andres McNeill.

Andres har gjort en annars alldaglig scen intressant genom att använda marken och undersidan av bron som naturliga ramar och se till att byggnaden och träden reflekteras i den stora pölen på vägen. Tagen med en Canon EOS R8 med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv inställt på 1/1 000 sek, f/3,5 och ISO 100. © Andres McNeill

En kullerstensbelagd och slingrande Glasgow-gata, tagen ovanifrån. Färgglada vimplar hänger mellan byggnaderna på båda sidor. Tagen av gatufotografen Andres McNeill.

Variera din stadsfotografering genom att fotografera gatan uppifrån eller från marken med blicken uppåt. Tagen med en Canon EOS R med Canon-monteringsadaptern EF-EOS R och ett Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv inställt på 16 mm, 1/160 sek, f/5 och ISO 100. © Andres McNeill

För att skapa bilder som sticker ut kan du prova att fotografera från ovanliga vinklar eller okonventionella perspektiv. En av sakerna som Andres älskar med Glasgow är att han kan få med olika perspektiv och lager i bilden eftersom staden är så kuperad. Höjdskillnaderna är dessutom perfekta för att fota solnedgångar.

En annan praktisk teknik är att leta efter reflektioner i fönster eller andra blanka ytor. Utöver fönster kan du experimentera med vattenpölar och floder för att skapa intressantare kompositioner.

Om du fotograferar gatubilder så fundera på vad som gör din stad unik och utnyttja det för att göra bilderna intressanta och personliga.

2. Fånga oskärpa från kameran

En gatubild med kraftig vertikal oskärpa där fotgängare syns bland strimmor av rosa, grönt och gult ljus.

När du fotograferar för att få oskärpa kan du leta efter intressanta föremål som skapar djärva mönster, som de färgglada paraplyerna som hänger ovanför gatan här. En kamerarörelse upp och ned i kombination med en exponeringslängd på 1/15 sek. ger ett vardagligt gatumotiv en vacker oskärpa. Tagen med en Canon EOS RP (nu efterföljd av EOS R8) med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 35 mm, 1/15 sek, f/22 och ISO 100.

Kameraskakningar är vanligtvis något som fotografer vill undvika, men avsiktlig rörelse under exponeringen kan leda till slående abstrakta stadsmotiv och det är ett fantastiskt sätt att förmedla en känsla av platsen.

Hemligheten är att ställa in en slutartid som är tillräckligt lång för att skapa oskärpa, men tillräckligt kort för att fånga intrycket av människor och former. Prova att ställa in kameran på tidsförval (Tv) med en slutartid på 1/15 sek. Ställ in kamerans ljuskänslighet på ISO100 som utgångspunkt och justera den utifrån omgivningsljusets nivå tills du uppnår en exponering som du är nöjd med. När du sedan trycker ned avtryckaren gör du en kort, skarp rörelse med kameran. En rörelse uppåt och sedan nedåt fungerar bra för motiv som inkluderar människor, eftersom den bevarar formen på figurerna, men du kan även prova en rörelse i sidled, en skarp rotation eller en snabb zoomning.

I läget tidsförval (Tv) kan du även ställa in ISO på automatisk – vilket är tillgängligt på de flesta kameror – så att du kan koncentrera dig helt på slutartiden.

3. Exponera för högdagrar

En gatubild tagen i en tunnel där ljuset strålar igenom tunneln på en graffitiprydd vägg.

När du skapar abstrakta bilder kan det vara bra att fotografera områden med starkt eller kontrasterande ljus och färg – kontrasten gör det lättare att se världen som en serie av former. Tagen med en Canon EOS 90D med ett Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv inställt på 39 mm, 1/160 sek., f/8 och ISO100.

En LCD-skärm där någon sänker exponeringen på kameran för att skapa en mörkare bild.

Använd exponeringskompensation och minska exponeringen med ett eller två steg, så att du exponerar för högdagrarna under soliga dagar. Tänk på att för att kunna göra detta måste du använda automatiska exponeringsinställningar som bländarförval eller tidsförval.

Fotografer undviker ofta att fotografera i direkt solljus under dagen eftersom det skapar starka kontraster med djupa skuggor. Men när det gäller gatufotografering kan du med den här kontrasten förenkla hektiska motiv och förvandla dem till slående abstrakta former. När du exponerar för högdagrar blir skuggorna i dina bilder nästan svarta, vilket ger former utan detaljer.

Det enklaste sättet att göra detta är att använda exponeringskompensation. Vrid bara ned exponeringen ett eller två steg för att göra motivet mörkare, så att skuggorna blir djupa och delarna av motivet i starkt solljus förblir starka.

4. Fotografera med dubbelexponering

En dubbelexponerad gatubild av en stadssilhuett överlappad över en annan, som är upp och ned.

I multiexponeringsläget ger kameran en förhandsvisning i realtid av den sammanfogade bilden när du tar bilden, vilket gör det enkelt att komponera den andra exponeringen så att den fungerar i harmoni med den första. Tagen med en Canon EOS 90D med ett Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv inställt på 55 mm, 1/160 sek., f/7,1 och ISO100.

En upp- och nedvänd LCD-skärm på en Canon-kamera som visar en dubbelexponering av byggnader som ser ut att hänga i luften.

Genom att vända kameran upp och ned inför den andra bilden av en dubbelexponering kan du skapa surrealistiska stadslandskap.

Dubbelexponering har varit populärt sedan 1800-talet och gör att du kan överlappa en bild ovanpå en annan för att få slående resultat. Canon EOS R8, EOS R7 och andra nya kameror har ett särskilt läge för multiexponering som gör att du kan skapa effekten när du fotograferar. Aktivera helt enkelt läget, ställ in önskat antal exponeringar och börja fotografera. Du kan förhandsgranska effekten när du tar den andra bilden (eller den tredje eller fjärde – du kan ta upp till nio med det här läget) så att du kan justera bilden och göra överlappningen så intressant som möjligt.

När du letar efter motiv och landskap för dina dubbelexponeringar bör du tänka på att ljusare områden förblir ljusa eller blir ännu ljusare, de blir aldrig mörkare. Det innebär att mörkare byggnader och former mot en ljus bakgrund, som himlen, kan ge djärva bilder.

5. Välj ut detaljer

En gatubild av sidan av en skyskrapa tagen underifrån, med färgstarkt glas på ena sidan.

När du är ute och rör på dig med kameran kan du leta efter intressanta kontrastpunkter, harmoniska mönster, geometriska former, djärva färgexpansioner eller abstrakta arkitektoniska detaljer. Att ta närbilder av föremål på byggnader, som den här bilden som tagits med en vinkel, är ett bra sätt att få arkitektoniska strukturer att se abstrakta ut.

En av roliga sakerna med gatufotografering är den enorma mängd intressanta detaljer som finns överallt, från abstrakta arkitekturlinjer till färgglada skyltar, texturer, typografier och reflektioner. Ofta har de bästa abstrakta bilderna enkla kompositioner. Genom att rikta in dig på en eller två detaljer och utesluta allt annat kan du skapa vackra bilder som visar på den bredare miljön runt omkring dem. Bilder som dessa kan även utgöra vacker väggkonst, så varför inte skriva ut dina favoriter?

Gatufotografering är den mest tillgängliga typen av fotografering. Du behöver ingen komplicerad, dyr utrustning för att komma igång. Du behöver inte resa utomlands, bestiga berg eller sitta flera veckor i ett gömställe i väntan på att en sällsynt varelse ska dyka upp. Du behöver bara ta med dig utrustningsväskan, ge dig ut på gatan där du bor och börja fotografera. Och det är en färdighet som blir bättre med övning. ”Innan du har tränat ögat ser du inte att otroliga ögonblick utspelar sig hela tiden”, säger Andres. ”Det handlar bara om att ha tålamod.”

Fascinerande motiv finns precis där utanför dörren. Så ge dig ut, var redo och tryck på slutaren.



Skrivet av Rachel Segal Hamilton, James Paterson och Marcus Hawkins

Relaterade produkter

  • PowerShot V1

    En kompaktkamera för film med 4K-inspelning, exakt autofokus och kristallklart ljud – perfekt för innehållsskapare på resande fot.
  • EOS R10

    Ta nästa steg inom fotografering och film med en EOS R-systemkamera som är byggd runt en sensor i APS-C-storlek.
  • EOS R8

    Ta steget upp till fotografering och film i fullformat och förverkliga dina kreativa ambitioner.

    EOS R50 V

    Låt kreativiteten flöda med en kamera för film med utbytbart objektiv, fullpackad med avancerade funktioner för filmskapande som förbättrar ditt innehåll.

    RF 28-70mm F2.8 IS STM

    Ett litet, ljusstarkt och lätt f/2,8 28–70 mm-zoomobjektiv för fullformatskameror, med bildstabilisering och vädertätning. Perfekt för resor, porträtt och kreativitet i vardagen.
  • RF 50mm F1.8 STM

    Ett kompakt, tyst och lätt 50mm RF-objektiv med fast brännvidd och en stor bländare på f/1,8, vilket passar perfekt för att förverkliga din kreativa vision.

Relaterade artiklar

Objektivutmaning för gatufotografering

Därför måste varje gatufotograf ha Canon RF 28mm F2.8 STM i utrustningsväskan.

Tips för arkitekturfotografering

Börja med arkitekturfotografering med tekniker och insikter från ett proffs.

Tips för gatuporträtt

De bästa råden för gatuporträtt som sticker ut, från proffsfotografen Julian Love.

De bästa objektiven för att uppgradera från ett kitobjektiv

Vill du uppgradera från kitobjektivet som medföljde kameran? Här är vad du ska titta efter, och fem fantastiska zoomobjektiv för fler kreativa alternativ.