Berättelserna bakom fem fantastiska sportbilder

Vill du ta din sportfotografering till nästa nivå? Fem proffs inom sport delar med sig av förberedelserna, utrustningen och inställningarna de använde för att ta de här fem enastående bilderna, samt tips och råd för hur du själv återskapar sådana effekter.
A grey figure's head and shoulders shrouded in dust particles and set against a black background.

Pressen på att fota snabba rörelser kan ibland distrahera sportfotografer från att fånga det där briljanta ögonblicket – en enastående bild som verkligen fångar uppmärksamheten. Exemplen här visar dock att med rätt inställningar, utrustning som klarar situationer med högt tryck och en viss kreativ känsla är det möjligt att ta slående och ovanliga bilder.

Vi pratade med fem proffs som specialiserar sig på att fotografera en rad olika sporter för att ta reda på vad som inspirerade dem att ta de här bilderna, vilken utrustning och inställningar de använde och vilka tips och råd de skulle ge blivande fotografer som vill prova återskapa dessa effekter.

James Musselwhite

Brottning lämpar sig bra för dramatiska porträtt, men fotografen James Musselwhite ville verkligen tänja på gränserna med sin surrealistiska bild av den brittiska proffsbrottaren Cassius. ”Han är mycket teatralisk och vi ville återge den energin med mer traditionell estetik – som om han bröt sig ut ur ett berg”, förklarar han.

James använde sin Canon EOS R6 med en Canon monteringsadapter EF-EOS R och ett Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-objektiv och tog bilden med inställningarna 155 mm, 1/8 000 sek, f/5,6 och ISO 400, medan han styrde kameran via Canon Camera Connect-appen på sin smartphone. Utmaningen var att uppnå den effekt han ville ha utan redigering. ”Vi målade brottarens kropp och kastade sedan påsar med mjöl på honom tills vi fick bilden. Jag monterade EOS R6 på ett stativ så att jag kunde fotografera via telefonen och fäste kameran på en skärm, vilket gjorde att vi verkligen kunde koncentrera oss på ljus och komposition”, tillägger han.

Bild av en person i svart tröja framför en vit tegelbakgrund.

Rugby och amatörbrottning

”Du kan imponera på initiativtagare om du visar att du vet hur branschen fungerar, men de vill inte ha fans backstage eller i och runt företagsdelen av det hela. Använd dina kunskaper för att komma in i en krets som litar på dig, men gör inte för stor grej av att du är ett fan.”

Prova själv


”Du måste veta exakt hur materialet du använder kommer att bete sig”, säger James. ”Experimentera med element som inte är konventionella för porträtt. Du kan börja med vatten och tomtebloss eller prova ljusmålning med ficklampan på telefonen.”

James föreslår även att du provar olika slutartider för att se vad som fungerar på kameran. ”Det är viktigt att se hur olika element kan frysas i rörelse för att få till en sådan här bild”, tillägger han.

Jean-baptiste Liautard

En svart silhuett av en person på en cykel omgiven av blå ljusspår

Ljusspåren i Canon-ambassadören Jean-baptiste Liautards kvällsbild skapades med en blå LED-ramp, vilket bidrog till att ge den statiska bilden en känsla av rörelse. ”Jag behövde ett vidvinkelobjektiv för den här dynamiska effekten och jag ville att ljusspåren skulle se större ut i bildens kanter för att skapa en 3D-känsla”, förklarar han. ”Jag gillar den blå färgen och det kalla utseendet det ger bilden.” Tagen med en Canon EOS 5D Mark IV med ett Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objektiv (nu efterföljt av Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) inställt på 16 mm, 20 sek, f/6,3 och ISO 100. © Jean-baptiste Liautard

En gammal skärmsläckare var inspirationen till de blå ljusspåren i John-baptistes slående bild av mountainbikecyklisten Peter Kaiser. För att skapa ljusspåren gick John-baptiste runt Peter och gjorde svepande rörelser med ljuset, hejdade rörelsen när han gick bakom honom och upprepade det sedan på vägen tillbaka för att skapa den symmetriska effekten. ”Jag visste att jag ville att motivet skulle vara centralt i bilden och att ljuset skulle skapa ett dynamiskt mönster från ena sidan av bilden till den andra”, förklarar han.

Utmaningen var att veta om han började och avslutade ljusmålningen på rätt plats. ”Jag var tvungen att kontrollera mina misstag och gissa hur de skulle korrigeras. Peter var tvungen att stå helt stilla och jag var tvungen att gå mjukt så att spåret såg naturligt ut”, tillägger han. ”Med exponeringen på 20 sekunder kunde jag röra mig runt idrottaren med LED-rampen och bländaren på f/6,3 hjälpte mig att få ett mer omfattande skärpedjup så att allt blev skarpt, till och med ljusspåren.

Svartvit bild av en person i ljusa kläder mot en svart bakgrund.

Extremsporter

”Det är viktigt att känna till sporten du fotograferar, eftersom det gör att du kan förutse vad som kommer att hända. Jag fotograferar ofta snabba rörelser i en skog eller i andra miljöer med svagt ljus, så om jag verkligen vill frysa rörelser måste jag ha objektiv med stor bländare och en bra sensor.”

Prova själv


”Den här typen av bilder tar tid”, förklarar Jean-baptiste. ”Du behöver hålla kameran helt stadigt, så du måste använda ett stativ. Du behöver även en lång exponering och en riktigt mörk miljö.”

Om du provar det här själv kan du be en vän att posera – eller använda ett föremål och sedan experimentera med att flytta en ljuskälla runt det med olika rörelser. Ju långsammare du flyttar ljuskällan, desto ljusare blir ljusmålningen eftersom kamerasensorn har mer tid att absorbera ljuset. Se till att du använder mörka kläder utan reflekterande ytor för att undvika att synas i bilderna.

Morgan Harlow

Huvudet och axlarna på en nätbollspelare som håller armarna böjda ovanför huvudet när den hoppar efter en boll som är utanför bild.

Sportfotografen Morgan Harlow tog den här bilden an nätbollspelaren Mary Cholhok från Uganda medan covid-19-pandemin fortfarande pågick, vilket begränsade hennes förmåga att förflytta sig på planen. Tagen med en Canon EOS-1D X (nu efterföljd av Canon EOS-1D X Mark III) med ett Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM-objektiv inställt på 1/800 sek, f/2,8 och ISO 6400. © Morgan Harlow

Begränsningarna i Morgans rörelser under den här nätbolltävlingen tvingade henne att dra ner på tempot och fokusera på att få till en riktigt bra bild. ”Mary skapar vackra former när hon hoppar efter bollen, så jag riktade min uppmärksamhet mot henne, beskar nära och fokuserade på hennes ögon”, förklarar Morgan.

Hon säger att det här är ett klassiskt exempel på de isoleringstekniker som en sportfotograf behöver. ”Jag ställde mig bakom målnätet för att komma från sidan. Det fanns LED-tavlor runt hela planen, så jag var tvungen att huka mig bakom dem för att inte få med dem i bilden, samtidigt som jag isolerade Mary från de andra spelarna.”

Närbild av en person som tittar in i en kamera mot en svart bakgrund. Copyright: Ben Lumley.

Rörelser i sport med fokus på nätboll och simning

”Ett bra sätt att förbättra dina färdigheter är att undersöka vad andra fotografer har skapat och hur de arbetar.”

Prova själv


Morgan säger att du måste vänta på rätt ögonblick med sådana här bilder och hon ger även råd om bakgrunden. ”En distraherande färg eller föremål kan förstöra bilden”, säger hon. Om något i bakgrunden drar till sig oönskad uppmärksamhet väljer du en bredare bländare (genom att välja ett lägre f-tal). Det gör bakgrunden oskarp medan motivet förblir skarpt.

Du kan skapa drama och väcka intresse i dina bilder genom att fokusera på motivets ansikten, särskilt ögonen. När du fotograferar sport bör du även tänka på en intressant komposition – sättet som Morgan fångade ansiktet mellan den böjda armbågen drar uppmärksamheten till idrottaren och hennes beslutsamhet, vid en avgörande tidpunkt i matchen.

Om du fotograferar en lagsport är det dessutom viktigt att du står på rätt plats. Morgan ställde sig nära målnätet, så att hon kunde stå på rätt plats och vara redo att fånga rörelserna.

Samo Vidic

En figur i orange och svart cyklar på en mountainbike med oskarpa former av skogen runt om.

Objektivet Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM som sportfotografen Samo Vidic använde för att ta den här bilden gav honom den bredd han ville ha och den separation av motivet från bakgrunden han behövde för att skapa illusionen av snabba rörelser. Tagen med en Canon EOS 5D Mark IV med ett Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objektiv inställt på 16 mm, 1/8 sek, f/9 och ISO 200. © Samo Vidic

Canon-ambassadören Samo Vidic är en produktiv global sportfotograf för Red Bull. Den här bilden är en av hans vän Nino, som blev förlamad från halsen ned efter en olycka. Samo fick idén att ta en speciell bild av Nino för att skapa illusionen av att han åkte nedför i hög hastighet.

”Jag köpte några små sidohjul till Nino, monterade kameran på framgaffeln och flyttade sätet och styret för att ge honom stöd”, förklarar han. ”Sedan puttade vi på honom till ungefär 5 km/h.”

Med två Speedlite-blixtar som fjärrutlöstes, ett vidvinkelobjektiv och en lång slutartid kunde Samo isolera Nino och skapa det oskarpa kaoset från ett lopp i nedförsbacke. ”Nino grät i slutet – han var så glad över att göra bara den lilla rörelsen”, säger Samo.

Bild av en person med röda hörlurar vid fönstret på ett litet flygplan.

Sport, kommersiellt och äventyr

Om du inte är bekant med sporten du fotograferar föreslår Samo att du frågar en av deltagarna vad du ska hålla utkik efter. ”Jag fotograferade några klättrare och jag kan inte så mycket om klättring, så de förklarade för mig vilka rörelser som var imponerande, hur deras händer ska greppa vissa delar av berget – sådana saker.

Prova själv


Om du vill lyckas med en sådan här bild måste du bemästra tekniken i en mer dämpad, kontrollerad miljö, råder Samo. ”Börja i liten skala och bygg upp din erfarenhet. Använd en lång slutartid och experimentera med både autofokus med ögonstyrning och manuellt fokus för att ta reda på vad du föredrar. Be en vän att öva med dig så att du kan prova att panorera i olika hastigheter, eftersom motivets hastighet påverkar resultatet. Experimentera först med bara blixten på kameran och försök sedan att fästa en Speedlite-blixt på ett träd eller på olika höjder – allt det påverkar skuggorna och bilden.”

Ella Ling

En person i rullstol sträcker sig för att slå en tennisboll, med skuggan som breder ut sig åt vänster mot en blå bakgrund.

Den australiensiska tennisspelaren Dylan Alcott sträcker sig efter bollen under finalen av ett rullstolsevent i Quad-klassen i den här stämningsfulla bilden tagen av sportfotografen Ella Ling. Ella säger att CMOS-sensorn i fullformat med 20,1 MP i Canon EOS-1D X Mark III gjorde att hon kunde få en riktigt tydlig bild i sitt EF-zoomobjektiv. Tagen med en Canon EOS-1D X Mark III med ett Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv (nu efterföljt av Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) inställt på 155 mm, 1/3 200 sek, f/5,6 och ISO 160. © Ella Ling

Den här bilden krävde smart positionering och tålamod. ”Jag gick upp på gångvägen ovanför planen för att få något unikt”, säger Ella. ”Det finns ett litet fönster där ljuset exponerar spelaren, men taket kastar en skugga över planen. Det är så du får den fantastiska svarta bakgrunden. Jag tryckte ned slutaren så nära jag kunde få bollen på racketen och såg till att spelaren inte var överexponerad.

Närbild av en leende person med solglasögon

Professionell tennis

Ella säger att engagemang har varit nyckeln till hennes framgång och att hon inte är rädd för att kontakta etablerade fotografer för stöd och vägledning. ”Jag presenterade mig för fotograferingschefen på Wimbledon, som utmanade mig att gå ut och fotografera runt planerna”, minns hon. ”Huvudfotografen tog mig under sina vingar och jag började på hans byrå som frilansare.”

Prova själv


”Vänj dig vid att justera dina exponeringsinställningar och försök hitta en hög position så att du kan fotografera motivet nedanför”, råder Ella. ”Solen måste stå lågt på himlen för att skapa de långa skuggorna. Det här fungerar med alla sporter och alla motiv, de behöver inte röra på sig.”

För att få dramatiska skuggor letar du efter möjligheter vid soluppgång och solnedgång när solen står som lägst. Alternativt kan du använda en Speedlite-blixt eller artificiell ljuskälla för att skapa en liknande effekt. Kompositionen är viktig när du arbetar med skuggor. Här använder du tredjedelsregeln, med idrottaren i bildens högra tredjedel. Färg är ett enormt inslag – se hur den ljusgula tennisbollen sticker ut. Ta alltid ett steg tillbaka från rörelserna för att beakta de konstnärliga inslagen.

Förhoppningsvis har de här slående bilderna, tipsen och råden från proffsen inspirerat dig att prova skapa egna sportbilder som sticker ut. När du börjar experimentera med olika tekniker är de kreativa möjligheterna oändliga.

Skrivet av Jack Fittes

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

De bästa objektiven för action

Vår guide till de bästa objektiven för actionfotografering.

Så tar du fantastiska actionbilder

Tips för att ta fantastiska actionbilder med din Canon-kamera.

En actionspäckad fotografering med ett proffs

Jean-baptiste Liautard presenterar konsten att fotografera actionsporter.

Så kan du vara kreativ med sportfotografering

Fem proffsfotografer avslöjar tekniker de använder för att ta sina favoritbilder.