Pressen på att fota snabba rörelser kan ibland distrahera sportfotografer från att fånga det där briljanta ögonblicket – en enastående bild som verkligen fångar uppmärksamheten. Exemplen här visar dock att med rätt inställningar, utrustning som klarar situationer med högt tryck och en viss kreativ känsla är det möjligt att ta slående och ovanliga bilder.
Vi pratade med fem proffs som specialiserar sig på att fotografera en rad olika sporter för att ta reda på vad som inspirerade dem att ta de här bilderna, vilken utrustning och inställningar de använde och vilka tips och råd de skulle ge blivande fotografer som vill prova återskapa dessa effekter.
Berättelserna bakom fem fantastiska sportbilder
James Musselwhite
Brottning lämpar sig bra för dramatiska porträtt, men fotografen James Musselwhite ville verkligen tänja på gränserna med sin surrealistiska bild av den brittiska proffsbrottaren Cassius. ”Han är mycket teatralisk och vi ville återge den energin med mer traditionell estetik – som om han bröt sig ut ur ett berg”, förklarar han.
James använde sin Canon EOS R6 med en Canon monteringsadapter EF-EOS R och ett Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-objektiv och tog bilden med inställningarna 155 mm, 1/8 000 sek, f/5,6 och ISO 400, medan han styrde kameran via Canon Camera Connect-appen på sin smartphone. Utmaningen var att uppnå den effekt han ville ha utan redigering. ”Vi målade brottarens kropp och kastade sedan påsar med mjöl på honom tills vi fick bilden. Jag monterade EOS R6 på ett stativ så att jag kunde fotografera via telefonen och fäste kameran på en skärm, vilket gjorde att vi verkligen kunde koncentrera oss på ljus och komposition”, tillägger han.
Rugby och amatörbrottning
Prova själv
”Du måste veta exakt hur materialet du använder kommer att bete sig”, säger James. ”Experimentera med element som inte är konventionella för porträtt. Du kan börja med vatten och tomtebloss eller prova ljusmålning med ficklampan på telefonen.”
James föreslår även att du provar olika slutartider för att se vad som fungerar på kameran. ”Det är viktigt att se hur olika element kan frysas i rörelse för att få till en sådan här bild”, tillägger han.
Jean-baptiste Liautard
En gammal skärmsläckare var inspirationen till de blå ljusspåren i John-baptistes slående bild av mountainbikecyklisten Peter Kaiser. För att skapa ljusspåren gick John-baptiste runt Peter och gjorde svepande rörelser med ljuset, hejdade rörelsen när han gick bakom honom och upprepade det sedan på vägen tillbaka för att skapa den symmetriska effekten. ”Jag visste att jag ville att motivet skulle vara centralt i bilden och att ljuset skulle skapa ett dynamiskt mönster från ena sidan av bilden till den andra”, förklarar han.
Utmaningen var att veta om han började och avslutade ljusmålningen på rätt plats. ”Jag var tvungen att kontrollera mina misstag och gissa hur de skulle korrigeras. Peter var tvungen att stå helt stilla och jag var tvungen att gå mjukt så att spåret såg naturligt ut”, tillägger han. ”Med exponeringen på 20 sekunder kunde jag röra mig runt idrottaren med LED-rampen och bländaren på f/6,3 hjälpte mig att få ett mer omfattande skärpedjup så att allt blev skarpt, till och med ljusspåren.
Extremsporter
Prova själv
”Den här typen av bilder tar tid”, förklarar Jean-baptiste. ”Du behöver hålla kameran helt stadigt, så du måste använda ett stativ. Du behöver även en lång exponering och en riktigt mörk miljö.”
Om du provar det här själv kan du be en vän att posera – eller använda ett föremål och sedan experimentera med att flytta en ljuskälla runt det med olika rörelser. Ju långsammare du flyttar ljuskällan, desto ljusare blir ljusmålningen eftersom kamerasensorn har mer tid att absorbera ljuset. Se till att du använder mörka kläder utan reflekterande ytor för att undvika att synas i bilderna.
Morgan Harlow
Begränsningarna i Morgans rörelser under den här nätbolltävlingen tvingade henne att dra ner på tempot och fokusera på att få till en riktigt bra bild. ”Mary skapar vackra former när hon hoppar efter bollen, så jag riktade min uppmärksamhet mot henne, beskar nära och fokuserade på hennes ögon”, förklarar Morgan.
Hon säger att det här är ett klassiskt exempel på de isoleringstekniker som en sportfotograf behöver. ”Jag ställde mig bakom målnätet för att komma från sidan. Det fanns LED-tavlor runt hela planen, så jag var tvungen att huka mig bakom dem för att inte få med dem i bilden, samtidigt som jag isolerade Mary från de andra spelarna.”
Rörelser i sport med fokus på nätboll och simning
Prova själv
Morgan säger att du måste vänta på rätt ögonblick med sådana här bilder och hon ger även råd om bakgrunden. ”En distraherande färg eller föremål kan förstöra bilden”, säger hon. Om något i bakgrunden drar till sig oönskad uppmärksamhet väljer du en bredare bländare (genom att välja ett lägre f-tal). Det gör bakgrunden oskarp medan motivet förblir skarpt.
Du kan skapa drama och väcka intresse i dina bilder genom att fokusera på motivets ansikten, särskilt ögonen. När du fotograferar sport bör du även tänka på en intressant komposition – sättet som Morgan fångade ansiktet mellan den böjda armbågen drar uppmärksamheten till idrottaren och hennes beslutsamhet, vid en avgörande tidpunkt i matchen.
Om du fotograferar en lagsport är det dessutom viktigt att du står på rätt plats. Morgan ställde sig nära målnätet, så att hon kunde stå på rätt plats och vara redo att fånga rörelserna.
Samo Vidic
Canon-ambassadören Samo Vidic är en produktiv global sportfotograf för Red Bull. Den här bilden är en av hans vän Nino, som blev förlamad från halsen ned efter en olycka. Samo fick idén att ta en speciell bild av Nino för att skapa illusionen av att han åkte nedför i hög hastighet.
”Jag köpte några små sidohjul till Nino, monterade kameran på framgaffeln och flyttade sätet och styret för att ge honom stöd”, förklarar han. ”Sedan puttade vi på honom till ungefär 5 km/h.”
Med två Speedlite-blixtar som fjärrutlöstes, ett vidvinkelobjektiv och en lång slutartid kunde Samo isolera Nino och skapa det oskarpa kaoset från ett lopp i nedförsbacke. ”Nino grät i slutet – han var så glad över att göra bara den lilla rörelsen”, säger Samo.
Sport, kommersiellt och äventyr
Prova själv
Om du vill lyckas med en sådan här bild måste du bemästra tekniken i en mer dämpad, kontrollerad miljö, råder Samo. ”Börja i liten skala och bygg upp din erfarenhet. Använd en lång slutartid och experimentera med både autofokus med ögonstyrning och manuellt fokus för att ta reda på vad du föredrar. Be en vän att öva med dig så att du kan prova att panorera i olika hastigheter, eftersom motivets hastighet påverkar resultatet. Experimentera först med bara blixten på kameran och försök sedan att fästa en Speedlite-blixt på ett träd eller på olika höjder – allt det påverkar skuggorna och bilden.”
Ella Ling
Den här bilden krävde smart positionering och tålamod. ”Jag gick upp på gångvägen ovanför planen för att få något unikt”, säger Ella. ”Det finns ett litet fönster där ljuset exponerar spelaren, men taket kastar en skugga över planen. Det är så du får den fantastiska svarta bakgrunden. Jag tryckte ned slutaren så nära jag kunde få bollen på racketen och såg till att spelaren inte var överexponerad.
Professionell tennis
Prova själv
”Vänj dig vid att justera dina exponeringsinställningar och försök hitta en hög position så att du kan fotografera motivet nedanför”, råder Ella. ”Solen måste stå lågt på himlen för att skapa de långa skuggorna. Det här fungerar med alla sporter och alla motiv, de behöver inte röra på sig.”
För att få dramatiska skuggor letar du efter möjligheter vid soluppgång och solnedgång när solen står som lägst. Alternativt kan du använda en Speedlite-blixt eller artificiell ljuskälla för att skapa en liknande effekt. Kompositionen är viktig när du arbetar med skuggor. Här använder du tredjedelsregeln, med idrottaren i bildens högra tredjedel. Färg är ett enormt inslag – se hur den ljusgula tennisbollen sticker ut. Ta alltid ett steg tillbaka från rörelserna för att beakta de konstnärliga inslagen.
Förhoppningsvis har de här slående bilderna, tipsen och råden från proffsen inspirerat dig att prova skapa egna sportbilder som sticker ut. När du börjar experimentera med olika tekniker är de kreativa möjligheterna oändliga.
Skrivet av Jack Fittes
Relaterade produkter
-
EOS R7
Utforska naturen med en kamera med sensationell hastighet och bildkvalitet i ett smidigt APS-C-kamerahus som är redo för framtiden. -
EOS R6
Med EOS R6 kan du vara kreativ på sätt du inte trodde var möjliga, oavsett vad du fotograferar och hur du fotograferar det. -
EOS RP
En liten, lätt och intuitiv kompakt systemkamera i fullformat som utformats för resor och vardagsfotografering. -
RF 14-35mm F4L IS USM
Canons vidaste RF-objektiv har detaljer med L-seriens precision, från 14–35 mm, och är enkelt att fotografera med utan stativ med bildstabilisering i 5,5 steg. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Det perfekta vardagsobjektivet för kompakta systemkameror i fullformat. Det lättanvända RF 24-105mm F4-7.1 IS STM är lätt, kompakt och redo att ta din fotografering till nästa nivå. -
RF 70-200mm F4L IS USM
RF 70-200mm F4L IS USM är ett oumbärligt kompakt och lätt telezoomobjektiv i L-serien som är perfekt för resor, sport, natur och porträtt.