De österrikiska naturvårdsfotograferna Christine Sonvilla och Marc Graf har fotograferat vilda djur över hela planeten, från det österrikiska bergslodjuret till den svårfångade bengaliska tigern. De träffades vid universitetet i Wien där de båda studerade naturvård. De upptäckte ett gemensamt intresse för fotografering och insåg att det var ett sätt att ge naturen en röst.
Marc ger ett exempel på hur detta kan göra skillnad: ”I slutet av 2016 publicerade vi det första högupplösta fotot på ett bergslodjur som fångats bland Österrikes berg, vilket var väldigt spännande för oss eftersom det bara finns 10 till 15 stycken i hela Österrike, och just då hade man upptäckt två fall av tjuvjakt efter lodjur. Vi försökte sprida budskapet om bevarandet av lodjuret över Österrike via alla typer av medier.”
Christine tar upp storyn: ”Vi uppskattar att ungefär 2,2 miljoner människor har hört talas om det här ämnet. Det är omkring en femtedel av Österrikes befolkning. Vi gör även en hel del livepresentationer med bilder och filmer. Vårt arbete handlar egentligen om att överbrygga klyftan mellan allmänheten och naturorganisationerna, frivilligorganisationerna, forskarna – alla dessa människor som befinner sig ute i fält.”
Här delar Christine och Marc med sig av sina insikter och råd om hur du använder naturfotografering som ett verktyg för naturvård, följt av våra tio bästa tips för att ta fantastiska naturbilder.
Så fångar du naturen och inspirerar till naturvård: insikter och tips om naturfotografering
Den första högupplösta bilden från en kamerafälla av ett vilt bergslodjur i Österrike, tagen 2016 av Christine Sonvilla och Marc Graf. ”Den här bilden användes för att främja lodjurets återkomst till Alperna i Österrike”, förklarar Marc. ”Så det enskilda djuret är så viktigt för alla djur som nu bor där”. Tagen i en automatisk kamerafälla med en Canon-kamera och ett Canon-objektiv. © Christine Sonvilla och Marc Graf
Hitta en story och ett kreativt perspektiv
Du behöver inte resa till en avlägsen plats för att hitta en story om naturens motståndskraft. Faktum är att ett projekt närmare hemmet gör att du kan öka din kunskap om ämnet och enklare fånga det under olika förhållanden.
”Vi har fokuserat på Centraleuropa under de senaste åren och har sett hur ekosystem och djurliv kan återhämta sig och komma tillbaka när de väl får tid och utrymme till det”, säger Christine. ”I till exempel nationalparken Bayerischer Wald (bayerska skogen) har artmångfalden ökat otroligt eftersom myndigheterna lämnade massor av omkullfallna träd från en enorm storm som död ved. I vanliga fall hade de tagits bort för att minska risken för skadedjur och sjukdomar. Men det syns tydligt vilken skillnad det har gjort för mångfalden.”
Din idé behöver inte heller vara storslagen i omfång. Christines och Marcs kortfilm ”Flowing: My Dream of More Freedom” berättar storyn om hur livet kan blomstra i en flod när dammar, fördämningar och andra hinder tas bort, berättat ur flodens perspektiv. Titta på filmen nedan.
”Det var en ganska enkel produktion”, säger Marc, ”och den visar att idén inte alltid måste vara komplex och ta flera år att göra. Vi spelade in allt på 6–7 veckor på platser i Centraleuropa.” Christine och Marc använde huvudsakligen Canon EOS R5 (nu efterföljd av Canon EOS R5 Mark II) tillsammans med RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM och ett urval av Canons vidvinkelobjektiv.
Christine tillägger att trots att filmen bara varar i fyra minuter har den haft stor genomslagskraft. Den har vunnit priser på internationella filmfestivaler och till och med visats i Europaparlamentet en dag då finansiering av flodåterställning diskuterades.
Skapa ett nätverk
Till att börja med kan det finnas ett lokalt projekt för återförvildande eller naturvård där du bor och som du kanske redan är delaktig i. Utöver det kan du kontakta forskare och specialister inom naturvårdorganisationer som arbetar med ämnen som du är intresserad av. Genom att bygga upp ett nätverk av kontakter kan du inte bara hitta stories som är värda att berätta, utan även upptäcka nya sätt att berätta dem.
Ett av Christines och Marcs projekt som fångade naturens återhämtning på de mest otänkbara platserna blev endast möjligt genom deras kontakter inom forskarvärlden. De hade fortfarande kontakt med en gammal vän från universitetet som studerade kronörnar i Durbans storstadsområde i Sydafrika.
”Vem skulle kunna tro att en av Afrikas största rovfåglar trivs i en stad med en befolkning på 4 miljoner människor?”, säger Christine.
”På grund av avskogning i södra Afrika kämpar dessa örnar för sin överlevnad och måste anpassa sig till stadsområden”, tillägger Marc. ”Men människor planterar träd i sina trädgårdar och de ser gärna att örnar bygger nästen i dem.”
Christine förklarar: ”Ett par hade ett kronörnsnäste precis utanför vardagsrumsfönstret. Det första kvinnan gjorde varje morgon var att kontrollera att fåglarna mådde bra. Vi dokumenterade alla dessa olika aspekter.”
Christine och Marc fotograferade ett par som tittade på medan kronörnarna byggde ett näste i deras trädgård. Vardagsrummet ger sammanhang, medan kontrasten mellan rummets varma sken och det kalla utomhusljuset ger ett slående resultat. © Christine Sonvilla och Marc Graf
Lär känna kameran och var kreativ med dina objektiv
Om du fotograferar vilda djur kanske du bara får flyktiga glimtar av motivet. Genom att bekanta dig med kamerakontrollerna kan du få ut mesta möjliga av spontana ögonblick.
”Först och främst rekommenderar jag att du övar med kameran och lär dig hur du justerar bländaren och så vidare, så att du kan göra det instinktivt, som om du kör bil”, säger Christine.
”Sedan handlar det om uthållighet och tålamod för att inte ge upp i första taget. Vissa dagar kanske du inte ens trycker på avtryckaren eftersom ingenting har hänt. Men du måste fortsätta.
”Det är också viktigt att ha ett öppet sinne för allt som finns i bilden. Fokusera inte bara på motivet, utan även de små detaljerna i bakgrunden. Även om bakgrunden är lite oskarp kan det vara den som skiljer din bild från andra med samma motiv.”
Hur du använder objektivet kan också hjälpa dig att förmedla detaljer om motivet på ett fängslande sätt. Ett teleobjektiv fångar inte bara avlägsna motiv, utan gör även att bakgrundsdetaljer ser större ut och närmare motivet än när du fotograferar med ett vidvinkelobjektiv. Du kan använda den här effekten för att få en växt eller ett djur att se ”hotat” ut av sin omgivning.
En annan bild av en kronörn som bygger ett näste i Durban, tagen med en Canon-kamera och ett Canon-teleobjektiv på 300 mm. ”Precis som med ett vidvinkelobjektiv får du med motivet och informationen i bakgrunden i en bild, men på ett mycket komprimerat sätt”, säger Marc. Här bidrar det till att föra människan och fågeln närmare varandra. © Christine Sonvilla och Marc Graf
Nå ut med din story
Genom att dela dina naturbilder på sociala medier kan du öka medvetenheten och inspirera människor att ta reda på mer. Du kan använda bilder som fångar naturens motståndskraft eller bilder som visar hur naturen hotas och pressas.
”Vi tänker alltid på storyn som vi vill berätta och de viktigaste bilderna som vi vill ta”, förklarar Marc. Målet är att ta en bild som berättar hela storyn”, säger han: ”Det är kärnan i arbetet. Därför är det viktigt att ha en plan. Sedan kan du justera alla tekniska aspekter, som bländare och brännvidd, kameravinkel, kompositionen av bakgrunden och så vidare.
”Vi väljer alltid den positiva aspekten av storytelling när det gäller sociala medier. Vi delar knappt några bilder som visar någon negativ sida av en story. Om vi gör det visar vi hur det var förr och hur det har blivit, så det finns ett positivt fokus.”
Christina och Marc säger att deras fotograferingsprojekt om brunbjörnar i hjärtat av Europa har haft störst inverkan. ”Det är inspirerande att se att antalet stora rovdjur som björnar, vargar och lodjur ökar så snabbt på en av de folktätaste kontinenterna på planeten.” En historisk bild tagen i en automatisk kamerafälla med en Canon-kamera och ett Canon-objektiv. © Christine Sonvilla och Marc Graf
Tio tips för bättre naturbilder
Oförutsägbara djur som rör sig snabbt, sällan och oberäkneligt kan vara några av de mest utmanande motiven att fotografera.
Men att fotografera vilda djur liknar sportfotografering då det är viktigt att förbereda sig effektivt, hitta rätt position, veta vilken utrustning du behöver (och hur du använder den) och förvänta dig det oväntade.
Här är våra tio bästa tips för att ta fantastiska naturbilder.
1. Lär känna motivet
Det kan vara bra att lära sig hur vilda djur rör på sig, agerar och beter sig, så att du kan ta reda på vilket som är det bästa sättet att fotografera dem. Tagen med en Canon EOS R7 inställd på 1/1 600 sek, f/2,8 och ISO 1250. © Dani Connor
Det är mycket viktigt att ha kunskap om levnadsmiljön och beteendet hos det djur du fotograferar och det sparar tid ute på fältet. Om du vet vilken tid på året en art är aktiv kan det underlätta planeringen av fotograferingen. Fantastiska naturbilder tas sällan utan kunskap och organisation.
2. Välj rätt kamerautrustning för naturfotografering
Kombinera zoomobjektivet Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM med en APS-C-systemkamera som EOS R7 för att få ett effektivt zoomintervall på 28,8–240 mm. Då kan du zooma ut och se helheten – perfekt för att fånga vilda djur i magnifika miljöer – eller zooma in och fånga detaljerna.
Om du behöver resa till avlägsna platser är det praktiskt att använda en kamera och ett objektiv som är relativt lätta att bära. Med tillförlitlig autofokus och en snabb serietagningshastighet (högt antal bilder per sekund) kan du ta bilder i snabb följd, vilket hjälper dig att fånga en serie bilder av ett djurs beteende. En kamera med en vinklingsbar LCD-skärm gör det enklare att ta bilder från kreativa vinklar, till exempel lågt för bilder i djurens ögonhöjd.
3. Välj rätt objektiv
Fågelfotografering kräver vanligtvis supertelebrännvidder. Den här bilden togs av naturfotografen Guy Edwardes med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv inställt på 500 mm, 1/250 sek, f/14 och ISO 6400. © Guy Edwardes
Med teleobjektiv kan du fotografera vilda djur på större avstånd, men det är värt att överväga andra typer av objektiv för naturfotografering också. Med vidvinkelobjektiv kan du fånga djur och växter i ett bredare landskap eller stadsmiljö, medan makroobjektiv hjälper dig att skapa effektfulla närbilder av insekter och andra små motiv.
Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM har ett omfattande zoomintervall som möjliggör stor mångsidighet. För ännu större superteleräckvidd på en systemkamera i fullformat, till exempel Canon EOS R8, finns objektiven Canon RF 600mm F11 IS STM och RF 800mm F11 IS STM med fast brännvidd.
Om du har en kamera i APS-C-format, till exempel EOS R7, och vill börja i liten skala både vad gäller konstruktion och budget, är Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM ett bra alternativ.
Eftersom sensorn i en APS-C-kamera är mindre än sensorn i en fullformatskamera blir motivet större i bilden, så i praktiken zoomar en APS-C-kamera in med en faktor på ungefär 1,6x. Kombinera objektivet RF 100-400mm F5.6-8 IS USM med exempelvis EOS R7 och dra nytta av en ”effektiv brännvidd” på 160–640 mm. Mer information finns i vår omfattande guide om att förstå brännvidder.
Ta reda på mer om hur du väljer de bästa objektiven för naturfotografering.
4. Kamerainställningar: Behåll fokus
Om du smyger och kan undvika att skrämma bort fåglar och andra skygga varelser kan du ägna tid åt att öva på olika fotograferingstekniker för att finslipa dina färdigheter. Tagen med en
Vid naturfotografering är det viktigt att se till att motivet är skarpt. Canons utbud av systemkameror i EOS R-systemet har ett mycket effektivt autofokussystem som använder Canons Dual Pixel AF-teknik. I det här systemet kan alla enheter på sensorn använda autofokus såväl som bildtagning, vilket bland annat innebär att det går att hitta och följa motiv var som helst i bilden.
Vissa kameror, till exempel Canon EOS R7 och EOS R6 Mark II, har ett autofokusläge med igenkänning av djurets ögon som automatiskt söker efter ögon i bilden och låser fokus på dem. Autofokusläget med AI Servo spårar kontinuerligt vilda djur som rör på sig, även om de rör sig mycket snabbt, för att säkerställa skarpa bilder. Prova att ta en serie bilder i kamerans snabbaste matningsmetod för att hitta definitiva ögonblicket.
5. Kamerainställningar: Håll det stadigt
I många naturfotograferingssituationer har du inte tid att ställa upp ett stativ. Bildstabiliseringen blir då din räddning, då den säkerställer konsekvent skarpa bilder utan stativ, även med långa tele- och makroobjektiv.
Kameraskakningar är det största hotet mot skarpa bilder vid användning av teleobjektiv.
De allra flesta av Canons teleobjektiv har en mycket effektiv optisk bildstabilisering för att motverka detta, vilket vanligtvis motsvarar omkring 3 till 5 steg i exponeringsvärdet. Det kan göra stor skillnad vid naturfotografering utan stativ, där korta slutartider kan vara opraktiska i andra förhållanden än direkt solljus. Bildstabilisatorn i 5 steg på Canon RF 600mm F11 IS STM ger konsekvent skarpa bilder vid 1/20 sekund istället för 1/640.
Bildstabiliseringsfunktionen bör användas vid fotografering med tele- och makroobjektiv, särskilt om du fotograferar utan stativ. Om kameran däremot sitter på ett stativ är det bättre att stänga av bildstabiliseringsfunktionen.
6. Kamerainställningar: Öka slutartiden för att undvika oskärpa
Använd en kort slutartid för att frysa de rörelser du fotograferar. Om du vill veta mer om hur du fångar rörelser på bild kan du ta en titt på våra bästa tips för rörelsefotografering. Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv inställt på 400 mm, 1/3 200 sek, f/6,3 och ISO 12800. © Robert Marc Lehmann
Det logiska steget när du fotograferar snabba rörelser är att öka slutartiden. I bilden ovan har en slutartid på 1/3 200 sekund frusit hägerns rörelse och vattendroppar i luften. Omkring 1/2 000 sekund eller snabbare är en bra utgångspunkt. Men du kan skapa lite oskärpa med en längre slutartid, till exempel på spetsarna på en fågelvinge, för att tillföra en känsla av rörelse. På mindre, snabba fåglar blir vingspetsarna troligen oskarpa även med en relativt snabb inställning på 1/1 000 sekund.
När du blir skickligare kan du sänka slutartiden ännu mer, kanske så mycket som till 1/10 sekund, och till och med använda en panoreringsteknik för att ytterligare öka känslan av rörelse.
Tumregeln är att du behöver en slutartid som är minst lika kort som den motsvarande brännvidden i fullformat. Så om du använder ett objektiv på 600 mm, till exempel Canon RF 600mm F11 IS STM, behöver du en slutartid på minst 1/600 sekund när bildstabiliseringen är avstängd och på de flesta kameror är detta 1/640.
7. Kamerainställningar: Kontrollera skärpedjupet
Även om ett teleobjektiv kanske inte har en stor bländaröppning kan du ändå använda ett för att göra bakgrunden oskarp, eftersom den långa brännvidden kan ge intrycket av ett ganska snävt skärpedjup, även med en relativt liten öppning. Det beror på att teleobjektiv kan komprimera avståndet och skapa suddiga, oskarpa bakgrunder närmare motivet. Tagen med en Canon EOS RP (nu efterföljd av EOS R8) med ett Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM-objektiv inställt på 400 mm, 1/60 sek, f/8 och ISO 1250. © Ben Hall
Vid vardagsfotografering används ofta Bländarförval (AV på kamerans inställningsratt). Eftersom fotograferingsavståndet är kort med makroobjektiv behöver du ofta minska bländaren till f/16, f/22 eller mer för att maximera skärpedjupet och säkerställa att hela bilden blir skarp.
Du kan ofta förbättra din naturfotografering genom att dra nytta av oskärpan i delar av bilden som är ur fokus, så kallad bokeh, vilket gör att motivet sticker ut. Men du bör undvika att göra bakgrunden suddig om du vill fotografera djuren i deras naturliga miljö.
En längre brännvidd kan ge kraftigare bakgrundsoskärpa. Det är därför telezoomobjektiv är så effektiva för att isolera ett motiv och skapa bakgrundsoskärpa utan detaljer. Om du vill förstärka bokeh-effekten tar du några steg bakåt och zoomar in till en längre brännvidd.
8. Komposition och ljus
Den gyllene timmen gör skäl för sitt namn. Solen står lågt på himlen under den första timmen efter soluppgången och den sista timmen före solnedgången, vilket tillför en gyllene värme i ljusets kvalitet. Tagen med en Canon EOS RP (nu efterföljd av EOS R8) med ett Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM-objektiv inställt på 373 mm, 1/1 250 sek, f/8 och ISO 1250. © Ben Hall
Du kan förbättra dina bilder genom att välja rätt ljusförhållanden när du fotograferar dina motiv. Med hänsyn till djurens beteendemönster kan du prova att använda den tidiga morgonsolen eller sena kvällssolen för att få ett varmt svagt ljus, vilket ger fylliga färger och djupa skuggor.
Använd tredjedelsregeln för att skapa en dynamisk komposition. Det kan hjälpa att aktivera en 3 x 3-rutnätsvisning i den elektroniska sökaren på en systemkamera i Canon EOS R-systemet. Lämna mer utrymme framför motivet än bakom det, så att det ser ut som att djuret tittar eller rör sig in i bilden istället för ut ur den.
Det viktigaste är att alltid kontrollera om det finns distraktioner i bakgrunden. Ett ljust föremål på långt avstånd eller en trädgren som ser ut att växa ut från ett djurs huvud stjäl tittarens uppmärksamhet från huvudmotivet.
9. Stör inte djuren
Använd ett teleobjektiv från Canon, oavsett om det är ett objektiv med fast brännvidd eller ett zoomobjektiv, till exempel det här RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektivet, så att du inte behöver komma så nära djuren, och konfigurera kameran innan du rör dig närmare. © Robert Marc Lehmann
För att fånga djur när de beter sig naturligt ska du vara så tyst som möjligt och gå i sicksack mot dem istället för att gå rakt mot dem. Se till att du har vinden i ansiktet när du närmar dig, så att din doft leds bort från dem. Använd träd, stenar och andra detaljer som finns i landskapet som skydd och undvik att bryta horisonten.
Se till att kameran är påslagen och konfigurerad innan du försöker gå närmare. Kameror i EOS R-systemet är mycket tystare än spegelreflexkameror eftersom de inte har en spegel som rör sig upp och ned inuti kamerakroppen mellan varje bild. På Canon EOS R7, EOS R10 och ett antal andra kameror i sortimentet kan du välja en funktion för tyst slutare när du fotograferar i något av den kreativa zonens lägen. Då inaktiveras flera kamerafunktioner som annars kan skrämma bort djuren, till exempel avtryckarljud, blixttändning och AF-hjälpbelysning.
På många kameror i EOS R-systemet kan du ställa in slutarläget på elektroniskt oberoende för funktionen för tyst slutare. Du kan även inaktivera kamerans pipande ljud på huvudmenyn.
10. Extrema närbilder
Med rätt utrustning och mycket tålamod kan du använda makrofotografering för att ta verkligt enastående bilder av små motiv. Tagen med en Canon EOS R50 med ett Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM-objektiv inställt på 210 mm, 1/50 sek, f/7,1 och ISO 100.
För mindre motiv, som bin, fjärilar och andra insekter, kan du säkerställa att motivet inte försvinner i en större bild genom att ta extrema närbilder. Det bästa alternativet för det är ett makroobjektiv, eller så kan du använda Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, som har en förstoring på 0,41x och fokuseringsfunktioner för närbilder som kan skapa bilder som är väldigt lika makrobilder.
Canons aktuella makroobjektiv har en hybridbildstabilisering, vilket gör att de fungerar som bäst för att ta extrema närbilder utan stativ. Objektiven Canon RF 35mm F1.8 IS MACRO STM och RF 85mm F2 MACRO IS STM är exempel på objektiv med fast brännvidd och de erbjuder en förstoring på 0,5x för makrobilder vid deras minsta fokuseringsavstånd.
Mer information finns i våra guider om hur du väljer utrustning för att komma igång med makrofotografering och de bästa objektiven för naturfotografering.
Skrivet av Matthew Richards, Natalie Denton och Marcus Hawkins
Relaterade produkter
-
- Nytt
EOS R6 Mark III
Fånga händelserna med en optimal balans mellan upplösning, hastighet och användbarhet – perfekt för natur, sport och porträtt. -
-
RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM
Ett APS-C-zoomobjektiv med vidvinkel- till telefunktion i EOS R-serien som är perfekt för resor, natur, sport och livsstil. -
RF 75-300mm F4-5.6
Ett prisvärt och lätt telezoomobjektiv med teleobjektiv för natur, sport och familjeäventyr. -
RF 100-400mm F5.6-8 IS USM
Ett mångsidigt, kompakt och lätt RF 100-400mm-zoomobjektiv med bildstabilisering i 5,5 steg för att fånga vilda djur och rörelser.