Canon gör idoler stora – producerar Bris-utställning i Gallerian.

Bris skickar ut över 100 000 idolkort till landets sjätteklassare för att visa att även stora idoler har varit små. Bris-idolerna bryter tystnaden och berättar om utsatthet och ensamhet under uppväxten. Årets idolkort kommer även ställas ut i en utställning i Gallerian i Stockholm helt producerad på skrivare från Canon.

image2.jpg

Årets Bris-idoler är artisten Miriam Bryant, handbollsspelaren och nätaktivisten Linnéa Claeson, Youtubern och artisten Thomas Sekelius, Sofia Olofsson, flerfaldig världsmästare i thaiboxning, och bröderna Emil och Daniel Norberg, Youtubers och artister.

I samarbete med Canon flyttar årets idolkort in i Gallerian i Stockholm. Canon har bland annat bidragit med storformatsutskrifter av idolkorten och helfigursbilder av idolerna, utskrivna på Canon Arizona storformatskrivare. Under två veckor i november kommer detta att visas i en utställning tillsammans med idolernas unika videointervjuer. Utställningen är gratis och alla är välkomna att ta en selfie tillsammans med idolbilderna.

– Vi är glada för möjligheten att kunna vara med och bidra och på så sätt hjälpa Bris att nå ut till ännu fler människor med sitt budskap. Vår förhoppning är att både barn och vuxna hittar till utställningen och får med sig både kunskap om barnets rättigheter och vart det finns stöd att få, säger Joerg Gugel VD på Canon svenska.

– Årets idoler berättar om ensamhet, att inte passa in, att vara vilsen och osäker, och om utsatthet. Det är modiga och viktiga berättelser som jag vet kommer stärka, inspirera och ge stöd till barn och unga som växer upp idag, säger Magnus Jägerskog, Bris generalsekreterare.

Många känner igen Bris klassiska idolkort, som visar skolfoton på idag vuxna idoler som berättar om vad de tampades med under sin uppväxt. Det viktigaste budskapet med dem är att alla har rätt till en bra barndom. Sedan starten 1998 har Bris delat ut över 2 miljoner idolkort. På brisidoler.se finns längre videointervjuer där idolerna berättar mer.

Om utställningen
Utställningen visas kostnadsfritt i Gallerian mellan 30 oktober och 12 november och produceras i samarbete mellan Bris, Canon, Ranhammar Digital och Re-board©.

Öppettider:
Vardag: 10 -20
Lördag: 10 -18
Söndag: 11-18

Gallerian, Hamngatan 37.
På balkongen i mitten av Gallerian - ingång Brunkebergstorg.

För mer information, kontakta:
Helen Iwefors Häggblom
Kommunikationschef Canon Svenska
helen.iwefors-haggblom@canon.se

Anna Holmqvist, Bris pressekreterare
anna.holmqvist@bris.se

Om Bris:
Bris, Barnens rätt i samhället, är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som arbetar för ett samhälle där varje barn känner till sina rättigheter och där barnets rättigheter tillgodoses. FN:s konvention om barnets rättigheter utgör grunden för Bris och Bris bidrar med sitt arbete till FN:s hållbarhetsmål i Agenda 2030. Bris verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Mer information om Bris finns på www.bris.se